28 May 2010

Presentask + mall

Just nu är vi inne i den period på året med flera högtider som löser av varandra. Det kan vara nationella högtider som mors dag (nu på söndag den 30e maj) eller mer personliga tillfällen som nyfödda, dop, bröllop och födelsedagar. Att tillverka och dekorera en egen förpackning för presenten till dessa tillfällen kan tyckas överväldigande, men det är rätt enkelt om man börjar. :)

Här visar jag på inspiration för en dekorerad presentask som du tillverkar själv (mallen bifogas längre ner i inlägget). Självklart kan du också använda färdiga askar och klä om och dekorera dem.


Min ask går i ljuva våriga eller somriga färger med fokus på lila och gult. Det är två färger som alltid passar ihop genom att de kompletterar varandra. Det är också färger som finns i Basic Greys serie Kioshi.

Jag började med att rita av mallen på ljuslila cardstock och klippte ut. Var noga med att följa mallen så exakt du kan för att den ska passa ihop. Sedan är det också viktigt att biga askens vikningar för att den ska bli lätt att vika ihop och även här handlar det om att asken ska passa ihop.

Jag bigade genom att använda en musmatta och ett icke-trubbigt verktyg som jag drog längs linjerna utefter mallen (som jag har i tjock kartong). Om du har tillgång till en bone folder eller motvarande använder du den. Annars är en virknål ett bra tips. För de raka vecken fungerar det bra med en skärmaskin med bigarblad. För att underlätta öppning av asken kan en halvcirkel skäras eller stansas ut i en kortsidan. Om så önskas färgas alla kanter in med lämplig färg. Provvik gärna asken innan du fortsätter.

Nästa sak jag gjorde var att ta en remsa papper för att dekorera över hela askens bredd (se tex översta bilden nedan). Remsan ska vara något längre på båda sidorna. Om du önskar ruggar du upp papperskanterna och färgar du in dem innan du stryker på ett tunt lager lim och monterar remsan på asken. De överblivna pappersändarna viks sedan in i asken som du monterar med starkt lim (jag använde Tombow Mono Multi Glue eftersom det medger eventuella justeringar då det inte torkar på en gång).

Sedan fortsatte jag att dekorera asken genom att ha den ihopvikt eller platt beroende på vad som känns bäst och vad som monteras. Det är enklare att få till 3D-effekterna om asken är ihopvikt eftersom det då blir enkelt att se hur var sak ska fästas och inte fästas.


Några praktiska tips för min fortsatta dekorering av asken är att

  • börja med hjärtat. Klipp ut, rugga upp och färga in kanterna, lägg på Stickles runt hela hjärtat. Låt torka. Skriv hälsning på en liten utstansad tag och fäst den med floss i en genomskinlig plastknapp. Trä eventuellt på små glaspärlor och knyt ändarna. Montera knappen på hjärtat och montera hjärtat på den ihopvikta asken. Det är viktigt att asken är ihopvikt för att hjärtat ska få 3D-effekt.
  • fortsätta med de utskurna blommorna (från framsidan av Basic Grey Kioshi – Kiku). Montera på vikt ask.
  • färga in blombladen på de vita blommorna innan de gula minirosorna med de rullade stammarna fästs ovanpå. Montera sedan på ihopvikt ask runt de utskjutande delarna av hjärtat.
  • montera övriga dekorationer – i det här fallet pärlstickers och fågeln.
  • sist lägga på Pearl Maker och Liquid Pearls (se bilderna). Även minirosorna får en omgång med Stickles.
  • låta allt torka ordentligt.


Klart att lägga i en present och ge bort presenten.

Nedan ges mallen som bild (något liten bild) och som pdf-fil att skriva ut som den är. Notera att mallen passar för en A4 och kan förlängas eller förkortas beroende på önskemål.


Mallen i pdf-format finns här.

Lycka till!

Materiallista här.

1 comment:

Anonymous said...

Hej tjejen!

Superfin ask! Nu blev jag sugen att göra massor med fina presentaskar. Jag har altrat lite konservburkar du kan kika på.

Ha en trevlig morsdag, kramar Ulrica